Ismael Palacín, a les Jornades de Tardor de Menorca Edu21 el passat novembre. |
Contribuir a la millora de la qualitat i l'equitat del sistema educatiu...
Promoure la funció educadora de les famílies...
Impulsar la responsabilitat educativa dels agents socials, culturals, mediàtics i econòmics del país...
Promoure la responsabilitat individual en la pròpia educació...
En les seves anteriors responsabilitats també ha creat i dirigit programes d'acció social, polítiques d'inclusió i el tercer sector
L'hem convidat a les Jornades d´Estiu perquè des del principi que es va iniciar el moviment pel Pacte ens ha donat suport en el procés, perquè quan ve arrassa i perquè la seva tasca des d´un observatori neutral de l´educació formal i no formal de Catalunya té molts de punts en comú amb els objectius de Menorca Edu21.
A les Jornades d´Estiu n´Ismael Palacín moderarà dues trobades, la que es farà el matí de dia 27 a porta tancada entre els moviments de les Illes Balears que perseguim un pacte (Mallorca, Eivissa i Menorca) i la tertúlia de Petxakutxes que es farà dia 27 capvespre amb els convidats de fora.
Vegeu aquí l´entrevista que li va fer el diari Ara Balears quan va venir.
Transcrivim literalment la resposta d´Ismael Palacín a la pregunta: Què és allò que fa que un sistema educatiu fracassi?
- Entre altres, va citar la "sobreprescripció i ultrareglamentació" de l'educació
- la manca d'autonomia dels professors i dels centres,
- la incentivació de la competència -"l'educació no funciona en règim de mercat", va puntualitzar-,
- la tendència a centralitzar la gestió,
- les avaluacions externes adreçades a "premiar o penalitzar els resultats a curt termini" per considerar-les causa de "l'atròfia del sistema",
- la segregació i la desvinculació, encara no resolta, entre el camp laboral i el formatiu.
Bona part d'aquestes mesures, considerades de "mala praxis" als països amb sistemes educatius més exitosos, es recullen curiosament a la Llei orgànica de millora de la qualitat educativa, coneguda com a llei Wert, que es troba en tramitació parlamentària.
Què tenen en comú els països amb bons resultats?
"La bona educació del futur ha de compaginar excel·lència i equitat", i perquè tingui èxit, digué Palacín, ha de formular-se i aplicar-se des de l'estabilitat que garanteix el consens social i polític.
Just el contrari, advertia, del que passa ara amb la imposició de determinades polítiques, com en el cas del trilingüsime a Balears: "És totalment improbable que una generació de mestres pugui aplicar el TIL de manera satisfactòria". "Es tracta de mesures disruptives que s'han d'introduir des de la complicitat i no des de la imposició", perquè "les polítiques per decret no funcionen mai, i menys en l'àmbit educatiu". Tot i això, creu que aquesta mesura, de la qual comparteix el fons, "encara pot tenir un futur si es reformula" i es deslliga d'una "qüestió no fonamentada" i "purament ideològica" com és la relació del fracàs escolar i la immersió lingüística.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada